Ten eerste voelen ze zich dan nuttig en leer je ze voor zichzelf zorgen. Ze kunnen in een veilige omgeving fouten maken zoals een roze sok in de witte was doen. ;-)
"Flashback naar toen ik voor de eerste keer pasta ging maken in koud water, en een andere keer ruim water liet koken om er daarna patatjes in te doen ;-))" Ik ga er niet bij vertellen hoe ik oud ik toen was. (*bloos*) Kinderen willen graag hun ouders helpen en als ze dan geen fysieke taken krijgen dan gaan ze vaak emotioneel mee steunen of dragen. En dat is iets wat je liever wilt vermijden. Taakjes geven dus naar gelang de leeftijd. Bij ons gebeurt dat met overleg. We bespreken samen wie welke taak ziet zitten. Als kinderen zelf mee inspraak hebben in wat ze gaan doen, is het waarschijnlijker dat ze de taak ook effectief gaan uitvoeren. Ik hoor ouders wel eens zeggen; "Ze moeten toch ook leren om dingen te doen die ze niet graag doen? Dat is toch de realiteit?" Ik vind persoonlijk dat dat niet hoeft. Zeker niet op te jonge leeftijd. Als je taken oplegt die ze echt niet fijn vinden dan krijgen ze vaak al een aversie van werkjes op jonge leeftijd. Onderzoek heeft uitgewezen dat bv. Amerikanen erg opzien tegen "chores" omdat ze als kind vaak een lijst vervelende taakjes opgelegd kregen. In primitieve stammen blijkt dat klusjes helemaal niet als werk worden gezien en dus ook geen moeite kosten (cfr. "Op zoek naar het verloren geluk" J. Liedloff) En als volwassene kan je in principe ook jouw vervelende taakjes uitbesteden aan bijvoorbeeld een poetsvrouw of taken verdelen met je partner, in overleg. Bij mij thuis wordt er dus regelmatig besproken welke hulp ik nodig heb of met andere woorden: Wat zijn mijn behoeften? Mijn behoefte is hulp in het huishouden. Maar hoe die behoefte wordt ingevuld is niet zo belangrijk voor mij. We evalueren ook bij tijd of alles nog haalbaar is en goed gaat. Taken waarvoor mijn kinderen mee hebben gekozen; Zoon 14 jaar;
Nu zit daar ook wel een zekere flexibiliteit op. Als er eentje een grote toets heeft of als ik later thuis kom, worden er al eens taken doorgegeven of overgenomen. Straks tijdens de examens, hoeven ze geen taken te doen en tijdens een schoolvakantie wanneer ik werk doen ze al eens iets meer. Ontstaat er discussie dan gaan we weer overleggen. En nee dat kost niet veel tijd. Het bespaart net enorm veel tijd doordat ik niet moet pushen of zagen. Er hangt ook geen negatieve sfeer rond die taakjes. En ja ik moet ze er wel eens aan doen herinneren. En soms hebben ze geen zin, en kan het voor mij, ja dan neem ik al eens over. Kan dat niet dan zal ik actief luisteren; "Lastig hè dat je nu nog met de hond buiten moet?" "Het zou leuker zijn als je gelijk kon beginnen gamen". Moeilijk? Overleggen kan je leren. Het is 1 van de basisvaardigheden van de Gordon Training "Effectief communiceren met kids". Kijk hier voor info over data en prijzen.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Vragen?DOWNLOAD HIER
10 tips om beter te communiceren met kinderen |